Saturday, December 31, 2011

Nyårslöften

Mamman torkar frenetiskt med jag-vet-inte-hur-många-handdukar och halkar runt i tredje barnets spyor som ligger som små mattor över hela nedre våningen. De blir ensamma med att fira in det nya året. Isolerade.

Nyår. Detta omtag för familjen och för sig själv. Löftet att inte begå fler misstag. Lika delar tomma ord som mänskliga förhoppningar. Under en enda natt ska vi styra upp oss, förändra oss, förbättra oss. Börja om.

Våra "Jag lovar att..." blandas upp med nattens skrikiga fyrverkerier i en tjock unison rök.

Börja banta. Sluta röka. Börja plugga. Sluta kröka.
Vad som helst. Inte ge sig in i hetsiga diskussioner. Kanske börja med ashramyoga, gå en matlagningskurs, återuppta gammal vänskap, bota flygplansskräck. Låta barnen spela när de vill.

Varför ska mamman lova något högt flygande som hon kommer att bryta redan klockan 00.01? Nä. Vem vill träda in i ett nytt år, redan besviken på sig själv? I år får det bli något enkelt, tänker hon. Vad förväntar hon sig egentligen?

Mamman vill ju att pappan ska städa oftare
men pappan vill nog hellre ligga ännu mer.

Det är i alla fall det enda hon kommer på just nu.

Och mamman funderar. Kanske borde hon nästa år helt enkelt bara tillgodose sina allra mest grundläggande behov.  Skita i ouppspikade golvlister, toviga gräsmattor och att "allehandalådan" aldrig blir sorterad.

Mamman läser:
"Basala behov: luft, vätska, mat, värme, sömn, sex.
Om inte de här behoven tillgodoses kan vi drabbas av sjukdomar, irritation, smärta, obehag, och därför strävar människan efter att så snabbt som möjligt tillfredsställa behoven och uppnå jämvikt.
Så länge de fysiologiska behoven inte är tillfredsställda kontrollerar de människans tankar och beteenden eftersom organismen primärt är inställd på överlevnad."


Va, är städning inget grundläggande behov?? Hon läser igen. Luft, vätska, mat, värme, sömn, sex. Kan dessa på något vis organiseras och bli ett slags införlivat löfte utan att det krävs mer av henne?
Mamman ler. Hon har nog hittat rätt. Det kan bli en triumf inför kommande varv runt solen.

Därför blir mammans nyårslöfte som följer:
Jag lovar att sluta hyperventilera när jag blir arg, dricka mer rött lådvin medan jag varje kväll sitter och väntar på att pappan ska bli klar med middagen. Jag lovar att äta upp och bli ordentligt mätt. Sedan lovar jag att han ska få köpa mig en en ny vinterjacka som jag ska ta emot med mild tacksamhet i ögonen. Jag lovar också att låta pappan gå upp och ta hand om barnen varje natt, även när de har vinterkräksjukan, så att jag får sova ut ordentligt. Då är jag pigg och utvilad. Och då. Då lovar jag att ligga mer.

No comments:

Post a Comment